2010. febr. 12.

Kicsavarintom, becsavarintom...

Előző bejegyzésem kommentjeiben előjött a probléma, hogy ha hosszú fűzőszállal dolgozunk, bizony gyakori a szál összegabalyodása.
Ez így van, akár cérnával, akár damillal dolgozunk!
És ha gabalyodik, bizony csomó is keletkezhet... tegnap igyekeztem szép szabályos csomókat ejteni bemutatás céljából, de épp nem sikerült, így a csomókibogozás rejtelmei jövő hétre maradnak :D

Addig is, megelőzésképpen pár ötlet:

- kezdők bizony ne vegyenek 2-3 méter hosszú fűzőszálat, épp elég a mintát követni, nemhogy még a szál rejtelmeivel is bajlódni... inkább több rövidebbet, még akkor is, ha sokszor az eldolgozás több munkának tűnik, mint maga a fűzés! Bele lehet jönni ebbe is!
- hosszabb szálnál érdemes mindig lassan húzni át a következő szemen, így figyelemmel kísérhetjük: ha kezd becsavarodni, összeakadni, időben észrevehetjük.
- ha egy ideje dolgozunk, a szál megtekeredik, így néha álljunk fel és lógassuk le a szálvéget tűvel együtt, hogy kitekerje magát
- szintén gyakorlatot kíván, de én a kétszálas fűzésű mintákat is egy tűvel fűzöm, egy szállal, mert ezzel is elkerülöm a váltogatásból adódó gubancokat
- sokszor akadok bele a mellém letett ollónak a fogantyújába, egyéb holmikba, így célszerű mindent elpakolni, amibe a szál beleakadhat
- és a legfőbb: ne vegyünk olyan fűzőszálat, ami könnyen szálazódik, vagy rossz minőségű damilt, ami nyúlik, csavarodik, mert megkeserítheti egész munkánkat! Bizony itt is kifizetődő a minőségi alapanyag, grál cérna (bőrvarró) és megbízható damil.

Ha vannak Neked is ötleteid, ne tartsd vissza! ;)

12 megjegyzés:

Unknown írta...

Nagyon jókat írtál Crispy, tényleg mindegyik probléma nagyon jellemző! Ha van ötleted a megbízható damilra (és a lelőhelyére), akkor szívesen fogadnám:) Sajnos a fireline, ami a legjobb, nálunk megfizethetetlen:( Pl. az Efco-t nem ajánlom senkinek, elég macerás vele dolgozni:(

Arduinna írta...

Pedig sajnos a Fireline a legjobb, amivel eddig dolgoztam, de valóban nagyon drága.
Nem gubancolódik, ha nagy ritkán mégis, könnyű kibogozni, nem dauerolódik, nem szakad csomó mellett sem, sőőőőt, ollóval is nehéz elvágni, így aztán a gyöngy sem marcangolja szét.
Ha az ember drága gyöngyöt fűz (márpedig általában szeretjük a drága gyöngyöt) talán érdemes szánni a fűzőszálra is.

Unknown írta...

Szia Dia!
Tudsz valami jó beszerzési forrást? Ahol én eddig láttam, 100 méter 9.500 Ft volt. Pl. egy spirál gyöngyhurkába simán elfűzök kb. 12-13 métert. Ezt már elég nehéz belekalkulálni az árba:(

Arduinna írta...

A perles&co-n a 45méteres 7.40 Euro. 9500Ft nagyon sok egy 100m-es tekercsért.

Arduinna írta...

ja, a link:
http://www.perlesandco.com/advanced_search_result.php?keywords=fireline&x=9&y=9

BéKata írta...

Bevallom, hogy amióta rátaláltam a Fireline-ra, azóta MINDENT azzal fűzök. Van belőle ultravékony és vastagabb is (0,08-as, és 0,17-es), ha a Perles-es árat vesszük, akkor 46 méter kb 2000 forint, az méterenként nincs még 50 forint sem. Nekem egyszerűen megfizethetlen, hogy azóta nem kaptam idegbajt, nem téptem a hajam, hogy egy ötórás munka legutolsó lépésénél egy szálszakadás vagy gubanc miatt majdnem újra kellett kezdenem az egészet... tényleg nem olcsó, de ha a használt nézzük, és a felesleges újrafűzési időket, akkor az előnye megfizethetetlen... :-)))))
De én mondjuk totál idegbajos vagyok, van azért biztosan türelmesebb gyöngyöző is, aki nem borul ki egy kis újrafűzéstől... :-)))

Zsuzska írta...

Jó ez a sorozat, szívesen olvasom az okosságokat. Szerintem érdemes szétválasztani a profi és amatőr gyöngyözőket (én az utóbbiba tartozom). Biztos nem vennék meg ezrekért fűzőszálat, de azért szeretném biztonságban tudni a munkáimat :). Drága gyöngyöt sem vettem még, próbálom az itthoni készletet felélni, gombhoz választom a kabátot :))).

A grál cérna hol kapható és milyen árban?

Lehetne téma valamikor az eldolgozás is. Egyenlőre 3 csomó után min.10 gyöngybe visszaöltve vágom el a damilt ill. cérnát. Ha kicsit rugalmasabb a darab, akkor egy idő után kikandikál a vége, főleg a pici gyöngyökből fűzött ékszer esetében.

Szép napot!

Unknown írta...

Köszönöm a tippet Dia, köszi a hozzászólást Kata! Ennyiért már valóban megéri:)

Unknown írta...

Még egy kérdés: én általában 15-ös damillal fűzök, láttam, hogy fireline-ban nincs ez a méret. Ti melyikkel szoktatok fűzni? (tudom, hogy mintától is függ, de általában)

Unknown írta...

Szia. Én a türelmesebb kategóriába tartozom, ami a bogozódást illeti. Így nekem pont jó az olcsó, helyi horgászboltban kapható 0,16-os horgászdamil. Cérnából mindig a bőrvarrót használom, 60-as Gralt, ennek van a legjobb esése a gallérjaimhoz. De ismerek olyan gyöngyfűzőt, aki a merev medáljait is cérnával fűzi (ha jól tudom, nem bőrvarróval). Mindenesetre a gral cérnát a gyongyszoft.hu-n szoktam rendelni. 50 m 94 Ft. De egyszerre lehet az egész spulnit is, ha beszélsz az eladóval. Az 1000 m.
Jó fűzést mindenkinek.
És köszi Kriszta az okosságokat!

Kereki Kriszta gyöngyékszer tervező kézműves írta...

Én a Coats cég Nylbond nevű cérnáját használom, a helyi kézimunkaboltban veszem :) 100% banded nylon van ráírva, nem szálazódik, jól csúszik, erős. 60m 300 Ft, de ez nem egy olcsó boltocska... viszont bőséges a színválaszték ;)

Tiduj írta...

Nos, én is csak egy amatőr gyöngyfűző vagyok. "Polgári" bőrvarró cérnával kezdtem. Csavarodott, csomósodott. Gondolkodtam. Van egy fodrász barátnőm és Ő ajánlotta, hogy létezik egy anyag amit ha a kezemre kenek, és ha áthúzom a fonalon akkor csökkentem a csavarodást.
És ez nem más mint a hajfixáló. Ugyan is nemes egyszerűséggel a fixáló egyben tartja a cérnát.(összeragasztja a szálakat) Így bátrabban tudtam hosszabb szállal kezdeni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...